Popis setupu od UBLAHA
Ako sis zelal, tak sa pokusim ti popisat, ako ladit nastavenie auta ... ale
po cesky lebo je to lahsie ;)
Nuze vezmu to po bodech.
1. V Options je zasadni vec, kterou je treba nastavit .. Linearita
prepoctu/cteni z ovladaciho zarizeni a prevodu do hry. Kdosi mi kdysi
radil,
at to nastavim tak doprostred mezi linear/non-linear. Praxe ukazala, ze je
nejlepsi dat to co nejvice linear .. musis odzkusat.
2. Steering ratio To jsi uz asi pochopil. Cim mensi je (tak 12-14:1), tim
rychleji hra reaguje na otoceni volantu .. vyhoda vo velmi krucanych
okruhoch, na rovinatejsi trate je lepsi vetsi pomer, tak 15-17:1.
3.GRIP alebo aku tratkciu mas z pneumatik. Ide o to, aby pocas jazdy
byly pneumatiky celou stycnou plochou na trati. Tim se prenasi cela sila
motoru a mas lepsi zaber. Jak na to? Jestli kola sedi celou plochou poznas
podle cteni teplot z pneumatik. V setupe je to ta tabulka napravo. jsou tam
pismenka O-M-I .. Outer-Middle-Inner ... vnejsok-prostredok-vnutorok. Ked
su
vyrovnane, vies, ze mas grip maximalny (to spoznas tak po 10-15 odjazdenych
kolech). Ako ho ziskat. Ovlivnuji ho nasledujici veci:
a. TIRE PRESSURE - tlak v pneumatikach. Kdyz ho zvysujes, tak ti roste
teplota na Middle a pneumatika je vypoukla. Pokud mas pri cteni teplot nad
M
nejvetsi teplotu (ty udaje pod jenom ukazuji tlak v pneumatikach
studene/zahrate), tak je dobre ubrat tlak. Ja pouzivam obvykle tak 138 kPa
vpredu a 145 kPa vzadu.
b. CAMBER - sklon zaveseni kol. Kdyz je hodnota na obou stranach kladna,
tak kola vypadaji asi takhle \-O-/ (pohled na vuz zepredu). A kdyz je
hodnota negativni, tak kola vypadaji takhle /-O-\. Kdyz hodnotu zvysujes,
tak se hodnota teplot posouva I -> O a naopak. Priklad: Kdyz budes mit na
prednom lavom kole teploty O-M-I 94-92-87 a CAMBER nastaveny na -1.00, tak
ho nastav na -0.75 nebo -0.50 a hodnoty by pak maly byt 92-92-92 (optimum).
Vtedy je grip maximalny. Keby to pak bolo pr. 92-90-92, tak staci zvysit
tlak v pneumatikach (pr. 131 kPa na 138 kPa).
**** tady je treba se ted zamyslet, jestli budes pouzivat symetricke nebo
asymetricke nastaveni. Pri symetrickem se nastavuje leva jako prava, pri
ASYM pak kazda strana samostatne. Oboji ma svoje + i - *****
c. Kdyz pouzivas asymetricke nastavovani, tak obvykle budes mit camber
vlavo -0.75 a napravo 0.00 nebo 0.25. To je proto, ze vetsina okruhu se
jezdi doleva. Vysledek tohoto nastaveni je takovy, ze se ti auto bude SAMO
mirne stacet doprava, kdyz auto nechas jet samo rovne. Kdyz mas nastaveni
symetricke, tak ti to delat nebude.
4. WHEEL RATE - Zaveseni kol a ROLL-BAR - naprava. Toto je jedna z
nejosemetnejsich veci a stoji na tom hodne, protoze se tady da hodne
kombinovat. Cim tvrdsi nastaveni - stiff (vysoke hodnoty), tim ostreji
muzes
projizdet zatacky .. ale zase vice klouzes. Kdyz mas vysoke hodnoty u WHEEL
RATE a nizke u ROLL BAR, tak se ti v zatacce kola ostreji zarezou a mas
lepsi vyjezd ze zatacky (vhodne pr. pro Mosport). V Monze zase je dobre mit
male hodnoty u W.R a pevnejsi napravu (Roll bar), protoze tech zatacek tam
neni moc a jsou mirnejsi. Mala hodnota na Wheel rate klade mensi odpor a
sila se prenasi na napravu (roll bar) a naopak. Kazda trat si vyzaduje
ruznou kombinaci a jiny jezdecky styl .. kazdemu vyhovuje neco jineho.
5. OVERSTEER - UNDERSTEER pretacivost a nedotacivost vozu. Taky zasadni
pojem jezdeckeho stylu. Cim je auto pretacivejsi, tim vetsi sance dostat
smyk v zatacce, ale zase te tlaci vice dopredu. Nedotacivosti se nedostanes
do smyku, ale musis mit maximalni snahu vyjet ze zatacky rychle. Oversteer
vznika dvema zpusoby:
a. Stejnou hodnotou nastaveni ROLL BAR vpredu i vzadu (FRONT vpredu,
REAR
vzadu), ci vetsi hodnotou vzadu. Kdyz je pomer nastaveni F/R tak 60/40, je
nastaveni vicemene vyrovnane, Kdyz je to tak 70/30, je to uz spise
UNDERSTEER .. auto je nedotacive. Kdyz je to tak 45/55 auto uz je
pretacive.
Ovlivnuje to i nastaveni zaveseni kol (wheel rate). Tady je lepsi pomer
obratit .. vice vzadu, mene vpredu. (Smysl je v tom, jakou silou bys tlacil
na danou cast vozu seshora, abys ho protlacil na zem .. cim mene to
nastavis, tim snaze ho protlacis a naopak). Recept na vyrovnane nastaveni
je
mit pomer Wheel rate F/R 40/60 a pomer Roll Bar F/R 60/40.
b. Nedostatecnym pritlakem kol na vozovku, kdy se dostatecne neprenese
sila motoru na kola a ty se pak protaceji (nedostatecna trakce). Obvykle je
to zpusobeno tim, ze je slabe nastavena zadni naprava (rear Roll bar). Kdyz
si preju understeer a nastavim slabe zadni roll bar, pak je treba hoooodne
zesilit zadni zaveseni kol (wheel rate), nebo mirne pridat na roll bar ...
pripadne pridat na motoru jednu spojku (clutch).
Proto prikladem obvykle nastavuju vpredu wheel rate na 140/140 (L/P), roll
bar tak na 280 a vzadu wheel rate na 179-184 a roll bar tak na 210-245 a je
to vyrovnane. Opet pripominam, ze zalezi na jezdcove stylu jizdy!!!
6. TOE-IN Kdyz je nastaven (pr. vpredu) pozitivne, tak se kola sbihaji / \
a nuti vuz lepe drzet smer jizdy. Kdyz je nastaveny negativne, tak se kola
rozbihaji \ /. Vyhody a nevyhody? Kdyz se sbihaji, lepe se jede po rovince
a
auto moc nehaze. Kdyz je ale nastavim (hlavne vpredu) negativne ..
rozbihaji
se, vice to haze, ale zase auto lepe zataci, protoze jedno kolo se vice
tlaci do zatacky. Vysledek .. kdyz prozkoumas ty nejrychlejsi setupy
skvelych zavodniku, tak maji vpredu toe-in hodne negativni a vzadu hodne
pozitivni. Treba -0.682 / +0.740 (nevim presne hodnoty). Predni kola lepe
vedou do zatacky a zadni kola dorovnavaji smer, aby nebyl zadek hodne
rozhazeny. ja obvykle pouzivam tak -0.318 vpredu a 0.444 vzadu. Kdyz je ale
trat hodne rovna .. ne moc tociva, pr. Monza, tak je lepsi ty hodnoty co
nejvice priblizit 0.000. Ring, Zandvoort a Monaco je zase dobre dat velky
TOE-IN. Uvidis sam.
7. STATIC RIDE HEIGHT a BUMP RUBBERS svetla vyska sasi nad vozovkou a
tlumici gumy. Velka otazka. Cim vic je trat plocha, tim je pochopitelne
lepsi auto co nejvice snizit .. tedy hodnota RIDE HEIGHT 6.35 (2.5"). Na
Monaco (znama sikana po tunelu) je zase nutno nastavit hodne velkou svetlou
vysku, protoze bys jinak zavadil podvozkem o trat a okamzite bys dostal
hodiny a poskodil bys podvozek (ozve se zvuk otirani kovu o cestu) .. to
nechceme, ze? K tlumeni pripadnych narazu slouzi BUMP RUBBERS, ktere brani
styku kovu podvozku s vozovkou. Cim jsou silnejsi (3,5 az 5 cm), tim lepe
brani dotyku. Ja je mam obvykle tak 2.54-3.18 cm.
8. Nastaveni tlumicu To jsou ty zbyvajici udaje u kol .. obvykle v rozsahu
1-5. Ja je nastavuju tak, ze mam to horni cislo vetsi nez to spodni. Diky
tomu pri vjezdu koly na travu okamzite nedostanu hodiny. Optimalni je mit
vpredu hodnoty tak 3/2 a vzadu 4/3 nebo 4/2 (to prvni je vzdy to horni
cislo, to druhe je to spodni). To horni cislo jsou tlumice, to spodni zase
pruziny, ktere maji tlumit nerovnosti. Cim vetsi cisla, tim vetsi tlumeni a
auto mene haze.
9. MOTOR a diferencialy Na to ja nejsem odbornik, proto ti popisu, jak
jsem
to poznal z vlastni praxe ... zbytek ti popisou erudovanejsi nadsenci.
a. Nastaveni prevodovych stupnu. Cim je pomer cisla vetsi, tim rychlejsi
dany prevod je .. tzn. 9.042:1 akceleruje rychleji nez 7,821:1. Cim vetsi
skoky mezi jednotlivymi stupni znamenaji vetsi ztratu vykonu. Extrem je
treba mit jednicku tak na 8.8:1 a dvojku 5.4:1 to se skoro zastavis. U
prevodu uz taky clovek musi premyslet nad tim, jak dobre ovlada plynovy
pedal a co chce, aby mu to delalo. je dobre prevody nastavovat tak, aby na
konci urcitych useku dosahovaly maximalni kroutici moment, ale ne zase moc
dlouhou dobu, aby se motor nezadrel a nebouchnul tak. Jindy se zase (hlavne
pri prujezdu zatackama) nastavuji prevody tak, aby drzely vyssi otacky, tim
je pak rychlejsi vyjezd ze zatacky. Zase, hodne prerazovani nici prevodovku
a dlouhe vytaceni jednoho stupne taky moc neprospiva (se pozna podle
teploty
oleje v motoru .. jeden z budiku na desce u otackomeru). Motor se chladi
treba ubranim plynu nebo citlivym podrazovanim na nizsi stupne.
b. Nastaveni diferaku a spojek....
velka neznama, ale neco vim. Ja pouzivam 60/45 a 2 spojky, coz mi z
klavesnice davalo nejrychlejsi casy. U pedalu bych uvazoval o 60/60 (Eagle)
a 1-2 spojkama. Pak tam je udaj 8/31, 9/31 a 10/31 .. kdy ktery pouzit?
Moje
zkusenost mi rika, ze u hopne kopcovitych terenu je nejlepsi 10/31, protoze
ma skvely zaber. U placatych trati pak je dobre uvazovat o 8-9 diferacich.
Silverstone jezdim na 8 diferaku a Monzu a pod. na 9.
Well, preju hodne stesti pri pokusech a rychla kola!
cau Michal Ublah Pospisek
|