Průběh GP Holandska v Zandvoortu.
Úvod Na sedmou GP se celý cirkus, točící se okolo závodů
české on-line ligy, přestěhoval do Zandtvoortu a jeho písečného
okolí. Jedná se o velice náročnou trať kde se stírají rozdily ve
výkonu jednotlivých monopostů a rozhoduje především kvalita pilota
a správné nastavení vozu. Celkem se k závodu přihlásilo šestnáct
jezdců, včetně dvou úplných nováčků ligy (Repetný, Pajuna), už
tento vysoký počet byl předzvěstí velmi náročného závodu.
Trénink Samotný trénink byl mírně bláznivý.
Pro všechny jezdce bylo velmi těžké zajet super rychlý kvalifikační
čas. Trať byla neustále přecpaná skoro všemi účastníky, takže
pokud některý pilot udělal v jednom kole chybu a chtěl se soustředit
na další, které by mu snad i vyšlo, byl bohužel přibržděn některým
pomalejším vozem nebo vozem, jehož pilot nezvládl některou ze zatáček.
Nakonec zajeli nejlepší kvalifikační časy jezdci týmu BRM v pořadí:
Falta, Vágner, za nimi v těsném závěsu M.Krejčiřík. Tito tři
jezdci těsně atakovali prolomení hranice 1:26. První trojice ulétla
téměř o 1,5 vteřiny ostatním. Jezdci, kteří se kvalifikovali na 4
- 11 místě byli namačkáni v rozmezí necelé jedné vteřiny. Ostatní
již měli poněkud větší odstup.
Závod - Start Přichází čas startu závodu v písečném
pekle Zandvoortu. Monoposty stojí na pozicích, jaké se jim podařilo
získat v kvalifikačních jízdách.Těsně po mávnutí startéra vyráží
čelo pole v následujícím pořadí: Falta, Vágner, M.Krejčiřík, Němec
ztrácí své čtvrté místo ve prospěch J.Krejčiříka. Sedmý Zbyněček
se tlačí na šestého Pospíška Dochází ke kontaktu a Pospíšek se
dostává vlevo mimo trať. Švácha startuje poněkud pomaleji a propadá
se o dvě místa. Dopředu jde Janák za kterého se řadí Pospíšek a
Viták. Do Šváchy zezadu lehce ťuká rychlejší Robenek, ale tento
dotek je bez větších následků. Vážnější nebezpečí hrozí od
Repetného. Vyráží vpřed ze čtrnáctého místa až příliš
bezhlavě, to nemůže skončit jinak než havárií. Předjíždí Vrátného
i Rottera, kterého objíždí vpravo, bohužel v cestě je Robenek,
který to odnáší nárazem zezadu a končí v přemetech. To zřejmě
Repetnému nestačí, vráží do Robenka znovu a i jeho vůz se vznáší
ve vzduchu. Vrátný i Rotter, ten je o něco hbitější, vše sledují
před sebou a zpomalují. Do první zatáčky vjíždí tato čtveřice
v pořadí: Robenek, Rotter, Vrátný a za nimi nedočkavý Repetný.
Posledním startujícím je Pajuna, který se z nějakého záhadného důvodu
vydává do závodu z boxů.
Úvodní kola Pole závodníků mezitím projelo
Gerlachbocht, Viták s Pospíškem o sebe lehce škrtnou a je tu další
vůz v hodinách, tentokrát Viták, který se propadá o jedno místo
zpět za Šváchu. I on má ovšem smůlu, ještě před Hugenholtzbocht
se mu zničeho nic oběvuje před nosem silně varpující Machalínek,
následuje lehký náraz a ztráta získané pozice. Machalínek na
tomto místě, díky nekvalitnímu připojení, ukončil svoje učinkování
v GP. Za posledně jmenovanou zatáčkou opět úřaduje Repetný,
zezadu atakuje Vrátného a ten letí mimo, před oba jde na chvíli
Pajuna. Při průjezdu do druhého kola je pořadí následující: 1.
Falta, 2.Vágner, 3.M.Krejčiřík, následuje J.Krejčiřík, Němec,
Zbyněček, Janák, Pospíšek, Viták, Švácha, Robenek, Rotter,
Repetný, Pajuna a Vrátný. V průběhu druhého kola chybuje Pospíšek
a zařazuje se za svého týmového kolegu Vitáka. Jinak se pořadí
celkem ustálilo, snad ještě stojí za zmínku propad Pajuny na
poslední místo za Vrátného.Ve třetím kole se Robenek dotahuje na
jezdce před sebou až k zatáčce Sheivlak, kde přetáčí svůj vůz
a kontakt se skupinou definitivně ztácí. Ve stejné zatáčce o kolo
později chybuje vedoucí Falta a propadá se až na páté místo. Již
o něco dříve si vyměnili pozice bratři Krejčiříkové, díky chybě
Martina v Hugenholtzbocht. Kola se zvukem ohýbaného plechu Na
čele je nyní pořadí: Vágner, J.Krejčiřík, M.Krejčiřík, Němec
a Falta. Na opačném konci postupuje vyrovnanou jízdou na dvanáctou příčku
Vrátný před Rottera a Repetného. V pátém kole přenechává Němec
(dobrovolně) svou pozici rychlejšímu Faltovi. Nájezd do šestého
kola je poněkud dramatičtější. Nejdříve Němec při brzdícím
manévru do Tarzanovi zatáčky nezvládá svůj stroj. Za ním jede
Pajuna, který dostává kolo ztráty, do něho naráží Zbyněček a
oba končí v písku. Nejvíce z toho těží Zbyněček, který
postupuje na páté místo následován Vitákem, ten před Tarzanovou
zatáčkou dost nečistě odstranil Janáka, který propadá až na desáté
místo. Přílišná Vitákova snaha vyúsťuje v chybu v ZjinVeld a
propad až na deváté místo za Šváchu. Zpět klesá i Němec,
nejprve na sedmé místo za Pospíška a později vlastní chybou i za
Šváchu. V závěru pole vrací Rotter i Repetný předjetí Vrátnému.
Jezdci jsou v sedmém kole. Po výjezdu z HondenVlak dostává pátý
Zbyněček hodiny, do něho vráží Pospíšek, Švácha se nemůže
rozhodnout kudy Zbyněčka objet a končí otočen do protisměru, o něj
zachytává Viták, mimo končí i Janák. Viták používá Shift+R a
skáče do cesty Němcovi. Do všeho se přihnal ještě Repetný a
neopatrnou jízdou znovu vytlačuje Pospíška, do toho pro změnu naráží
nic netušící Pajuna. Po průjezdu do následujícího osmého kola je
pořadí následující: v čele čtveřice Vágner, J.Krejčiřík,
M.Krejčiřík, Falta, za nimi pak Švácha, Zbyněček, Němec, Janák,
Viták, Pospíšek, Robenek, Vrátný, Rotter, Repetný a Pajuna. Polovina
závodu V devátém kole lehce chybuje před Hugenholtzbocht Švácha,
Zbyněček okamžitě využívá situace a jde na páté místo. O zatáčku
dříve chybuje sedmý Němec a propadá se o dvě místa za Janáka a
Vitáka. Celé pole vjíždí do druhé poloviny závodu. pořadí se
celkem ustálilo. Nejdůležitější souboje probíhají: o druhé a třetí
místo mezi bratry Krejčiříkovými, ten ukončuje Repetný. I když
se M.Krejčiřík drží v Tarzanově zatáčce vlevo, Repetný zataáčku
nezvládá a oba jsou mimo. M.Krejčiříka to stojí ztrátu
koncentrace což vede k jeho chybě v následující zaáčce a ztrátě
třetí pozice ve prospěch Falty. Na konci startovního pole je třináctý
Rotter momentálně rychlejší než před ním jedoucí Vrátný a již
od osmého kola jej stahuje. Takto probíhají další dvě kola, poté
Rotter přehání svou snahu a ztrácí kontakt. Další souboj se svádí
o sedmé místo mezi Janákem a Vitákem, Viták zkouší při nájezdu
do Tarzanovi zatáčky ve dvanáctém kole vybrzdit soupeře, bohužel
chytá pravými koly obrubník a vyjíždí vlevo mimo trať, rázem musí
svou osmou pozici hájit před dotírajícím Němcem. Ve dvanáctém
kole dojíždí třetí Falta čtrnáctého Pajunu. Předjíždí ho však
až příliš nedočkavě a zachytává ojeho přední kolo. Než se
srovná, vrací se na třetí místo M.Krejčiřík. V úvodu patnáctého
kola selhává připojení dosud bezpečně pátému Zbyněčkovi. Opět
řinčí plechy O vzruch na trati se nyní starají především
Repetný a Pajuna, kteří tancují po trati a stávají se nebezpečnými
pro rychlejší závodníky. V průběhu patnáctého kola dojíždí Švácha
Vrátného. Po zkušenostech z předjíždění Repetného, nečeká, že
by ho předjížděný pustil před sebe, ten se však ukázkově drží
vpravo a sundavá nohu z plynu. To soupeř nečeká a málem dochází
ke kontaktu, nakonec se mu daří na poslední chvíli myška a je vpředu.
Na stejném místě o chvili později chybuje Repetný a zůstává stát
na trati, Robenek nestačí reagovat a dostává hodiny. K Repetnému se
blíží vedoucí Vágner, ještě než stačí Repetného minout, ten
se rozjíždí. Aby Vágner zabránil nehodě uhýbá prudce vlevo, ale
v rychlosti okolo 200km/h nezvládá své BRM a vyjíždí mimo trať.
Rychle používá osvědčený hmat Shift+R a vrací se na trať, ale
bohužel těsně před Rottera a Pospíška. Vágnerovi se sice vyhýbají,
ale o kousek dál o sebe oba škrtnou a končí v kotrmelcích. Vágner
ztrácí svůj náskok před druhým J.Krejčiříkem, který jej má
nyní na dohled. Při průjezdu do sedmnáctého kola má již jen osm
jezdců plný počet kol. Pro Vágnera přichází další pohroma, za
Tarzanovou zatáčkou řadí neopatrně trojku a ničí převodovku, opět
Shift+R. J.Krejčiřík jde do vedení, Vágner je druhý, ale na dohled
M.Krejčiříka. Boj o stupně vítězů Před koncem tohoto
kola končí devátý Pospíšek ( disco). Vágner vyjíždí poslední
zatáčku do cílové roviny po trávě. Musí zvolnit a na jeho úroveň
se dostává M.Krejčiřík. Vágner se zpět na trať vrací dost
neopatrně a oba soupeři se střetávají, pro oba to znamená ztrátu
kontroly, ale pokračují v jízdě v nezměněném pořadí, jen čtvrtý
Falta se oběma nebezpečně přiblížil. Vágner svým neopatrným manévrem
rozdráždil M.Krejčiříka k maximálnímu výkonu. Během poloviny
okruhu se dotahuje zpět za záda Vágnera a teď spolu bojují o každý
centimetr trati. Za Gerlachbocht končí souboj kontaktem. Vágner je ve
vzduchu a M.Krejčiřík musí brzdit. Před oba kohouty jde Falta, dále
se řadí M.Krejčiřík a Vágner. Dosud sedmý Viták se snaží dotáhnout
na Janáka, ale i jeho snaha končí v kotrmelcích a ztrácí své pořadí
ve prospěch Němce. Při nájezdu do posledního kola se ještě snaží
Vágner smazat náskok M.Krejčiříka, ale motor jeho BRM nesouhlasí a
začíná koktat. Řešením je opět Shift+R a to je konec nadějím na
třetí místo. V posledním kole také vrcholí souboj o šesté místo
mezi Janákem a Němcem, dochází ke kontaktu, ale na pořadí to již
nic nemění. Z vítězství se opět raduje J.Krejčiřík následován
Faltou, M.Krejčiříkem, Vágnerem, Šváchou a Janákem. Bez bodů zůstávají:
Němec, Viták, Robenek, Vrátný, Rotter, Pajuna i Repetný. Závěr Závod
byl poznamenán značným množstvím havárií zapříčiněných
jednak nezkušeností závodníků, ale také náročností trati,
kterou řadím mezi nejnáročnější z celého seriálu.
Tak
tedy proběhl sedmý závod české ligy GPL. Do psaní této reportáže
jsem se až moc ponořil, takže pro příště již zřejmě nebude tak
podrobná
Na Rouen se (ne)těšící MAX |